Kopiointi

Hiukan aiheesta seitsemänteen hypäten tällä kertaa. Päivitystahtiin on nyt vaikuttanut elämän mukavat lonkerot ja se, että jo kerran julkaisemani artikkeli juonellisuudesta, ei aivan miellyttänytkään silmään ja nyt odottelee korjausta jo ties kuinka monennen viikon takaa. Koska omaa nettielämää nyt kuitenkin kosketti eräs ikävämpi asia, tuli inspiraatiota kirjoittaa mietteistä, toivottavasti sen verran asiallisella kärsivällisyydellä, että joku järki tekstissä pysyy. Kärsivällisyys on ehdottomasti netti-immisen tärkeimpiä ominaisuuksia, enkä nyt voi sanoa olevani mitenkään hyvä esimerkki siltä kohdin. Omaan oikeuden tajuun ei vain yksinkertaisesti tietyt asiat millään mahdu, kuten nyt tämä asioista ajankohtaisin; kopiointi.

Kopiointia tapahtuu monella tapaa, niin tahallisena kuin joskus myös tahattomana. Aina ei kopioiva edes ymmärrä sitä vääryyden määrää, minkä tekee, mutta useimmiten kyllä aivan tarkoituksella siellä sitä ctrl+c:tä painetaan. Tämä koskee niin kuvitusta, tekstiä kuin itse sisältöäkin. Joskus uhrina on toinen roolipelaaja joskus, varsinkin kuvien kohdalla, aivan tuiki tuntematon ihminen, joka ei voi edes aavistaa, että pitäisi omaa työtä suojella. Kuvien kohdalla on usein helpompi todistaa omistajuus, ainakin siinä tapauksessa, että vanhat tiedostot on koneella tallella, mutta tekstin ja sisällön kanssa on todistus senkin edestä monimutkaisempi. Tämänkin sain nyt huomata, kun joku... pullasorsa päätti vanhan hahmoni tiedot ottaa. Tässä tapauksessa tosin kävi sen verran hyvä tuuri, että vanha pelin ylläpito oli pitänyt tiedot tallessa, suuri kiitos siis heille. Mutta mitä sitten, kun alkuperäinen on jo kadonnut?

Tekijänoikeus ei pääty siihen, että jokin poistuu näkyviltä, tämän pitäisi jokaisen, myös lapsen ymmärtää. Jos Mona-Lisa nostettaisiin pois museon seinältä, ei kukaan voi luoda tuota tunnettua teosta uudestaan ja omaksi väittää. Ehkä hiukan hämärä esimerkki, mutta samastahan tässä on kuitenkin kyse, joku väittää omakseen toisen työtä. Yhä useammat foorumit tuntuvat piilottavan itse roolitekstit (eivät välttämättä niinkään tekijänoikeudellisista syistä), mutta vielä on pelejä, jotka näyttävät edes hahmot vierailijoille, sillä mitenpä luot peliin hahmon, jos et yhtään tiedä, millaisia siellä jo alunperin on. Hahmojen piilottamisessa sen sijaan piilee myös se vaara, että pelaajat näitä kopioita kaikessa hiljaisuudessa tuottavat, joten miten ylläpito voi vahtia pelinsä tekijänoikeuksien olevan kunnossa, jos muilla ei ole mahdollisuutta tarkistaa hahmoja? Siksi olen vakaasti sitä mieltä, että pelien kannattaisi hahmot pitää esillä, vaikka näin ne kieltämättä kopioinnille altistuvat. Itse pelejä ylläpitäneenä, minusta olisi tavattoman noloa saada tietää, että ropessani on hahmokopioita, enkä niitä ole voinut tunnistaa.

Ylläpitäjällä on siis hyvin suuri vastuu siitä, että kuinka parhaansa mukaan suojelee niin omien, kuin muidenkin ropejen pelaajien luomuksia. Useimmat sivutilan tarjoajat ovat sopimusehdoissaan määritelleetkin, että sivuston luoja on vastuusta materiaalin tekijänoikeuksista. Ylläpitäjä ei voi siis vain kohautella olkapäitään ja siirtää syytä sille yksittäiselle kopioivalle pelaajalle. Tietenkään ei ole aina mahdollista tarkistaa koko netin ihmeellistä maailmaa, mutta vähintäänkin niihin kopiointisyytöksiin tulisi aina asiallisesti reagoida. Tuntemattomasta pelaajasta ei voi tietää, millainen henkilö on kyseessä, eikä voi aina ”tutummastakaan”. Ei pidä siis sokeasti puolustaa omiaan, vaikka toki tuleekin aina selvittää asia perusteellisesti, ennen kuin toimiin ryhtyy.

Antaako tämä sitten oikeutta pelkille jäsenille, olla välittämättä asiasta? Koska eihän se heidän harteilla ole, jos joku muu on kopioinut, ja ylläpidon homma olisi ollut se hoitaa. Ei, minusta jokainen pelaaja voi vaikuttaa siihen, että ropemaailmassa olisi vähemmän vääryyttä. Töiden oikealle omistajalle on hyvä ystävällistä ilmoittaa, että nyt on luomus väärissä käsissä. Jos ylläpitäjä ei ole aikeissa reagoida, tulisi pelaajien äänestää jaloillaan, eli boikotoida kyseistä peliä. Kopiointi on asia, mitä ei tulisi suvaita, ei itseä eikä muita kohtaan. Ehkä se on vaiva ja surku, että jostain pelistä joutuu välinpitämättömän ylläpitäjän takia luopumaan, mutta mietihän omalle kohdalle, ansaitsiko sinun hahmon kopion hyväksyvä rope olla pystyssä? Oletko hiljainen hyväksyjä, kunnes asia itselle kostautuu?

On olemassa tietysti niitäkin surullisia tapauksia, että itse ylläpitäjä on niistä kopioista pahin. Ehkä aina koko roolipeli-ideasta lähtien nojataan jonkun muun omaan. On näitä nähty, joku pelistä eronnut kuppikunta perustaa uuden vastaavan pelin, joskus aina jopa vanhoja hahmoja myöten. Kun pelissä ei olla pärjätty, tehdään halpa kopio, aina sitä pelin pääpahiksen hahmoa myöten. Tahdotaan fakiiriksi fakiirin paikalle, kuten olen aiemminkin tainnut asiasta jauhaa. Yleensä tämmöiselle kopioinnille annetaan syyksi, että edellisessä pelissä oli jotain vikaa. Miksei rakenneta uutta, vaan hairahdutaan siihen samaan kaavaan? Johtuuko se vain siitä ymmärtämättömyydestä ja harhaluulosta, että on olemassa vain se tietty tapa asiat tehdä, että peli on olevinaan eri, jos nimen vaihtaa ja mahdollisesti hahmolajin. Laiskuus tietysti voi olla myös yksi ongelma, taikka yksinkertaisesti se mielikuvituksen puute. Kuten toisessa tekstissäni sivuan, ei pelinjohtajilla ole aina ymmärrystä, että mikä itse asiassa on se tarvittava juoni. Mikään tekosyy ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa, että muiden pelien idealla ratsastaminen on kopiointia, ymmärrettiinpä sitä tai ei. Halvat kopiot suurista tunnetuista peleistä kukkivat siellä täällä. Osan näistä me tunnemme ”suntuubi” -peleinä.

Sivujen luomisesta on tullut entistä helpompaa. Muinoin tulvi maailma laaduttomia expage-virtuaalitalleja ja nyt näitä kirottuja suntuubi-pelejä. Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että lapsukaiset viihtyvän oman tasonsa peleissä, mutta kumma kyllä se nenä tuntuu olevan sielläkin kovin korkealla. Omia taitoja ei tunnusteta, vaan yritetään jotenkin väittää, että kahden lauseen räpellykset ovat yhtä hyvää pelaamista kuin pidemmät, mitä foorumeilla yleensä nähdään. Itse olen pelannut niin ”lyhyehköön” kuin pidempäänkin tyyliin. En lähde väittämään, että olisi yhtä ja oikeaa tapaa, sillä näen molemmissa hyvät ja huonot puolensa. Silti on aivan turha väittää, että kahden lauseen pönötys vaatisi kirjoittajalta samalla tavalla kuin 300-400 sanaa sisältä peruspitkä rooli. Mitenkö tämä liittyy kopiointiin? Jostain syystähän nuo ropemaailman kopioijat tuntuvat sinne suntuubiin pesiytyvän. On se kumma miten siellä joku loistattelee yhtäkkiä pitkillä hahmoluonteilla, mutta kirjoitustaitoa ei löydy saati ymmärrystä sille, mitä se luonteella pelaaminen tarkoittaa. Eri hahmojen luonteiden kirjoitustyyli saattaa vaihdella räikeästi, ja pahimmillaan sinne on se joku väärä nimi jäänyt, ja itse tekstissäkin viitataan ihmeellisiin ristiriitaisiin asioihin, joille ei tunnu olevan selitystä. Kukaan ei kyseenalaista, kunnes vieraskirja täyttyy valituksiin. Sama myös kuvien kanssa, oma rakas hahmo löytyy yhtäkkiä, joskus jopa suoralinkitettyä, jonkun muun nimellä. Kokeneempien ihmisten taiteelliset kuvat keskellä niitä lasten tikku-ukkoja. Edes vapaasti käytettävien linearttien yleistyessä, ei osata jättää niihinkään sitä alkuperäisen puumerkkiä, kaikki kunnia itselle vaan. Mikseivät suntuubin pikkuihmiset tajua, ettei heillä tarvitse olla muiden ropejen tavoin niitä pitkiä luonteita taikka hienoja kuvia, kun selvästikään ei pelin taso siitä muutu. Miksi on niin kova tarve esittää olevansa ”pro” pelaaja, kun pelatessa se näkyy niin räikeästi, ettei asia näin ole. Ehkä se on sitten helppo piiloutua kaltaistensa joukkoon, niiden, jotka vain suu ammollaan ihmettelevät pitkää luonnetta ja oh sitä upeaa kuvaa.

Tässä omalle kohdalle osuneessa, oli kyse täysin sanasta sanaan kopioimisesta. Joskus hahmoja kopioidaan edes sen verran ovelasti, että kirjoitetaan edes omin sanoin uudestaan se luonne/ulkonäkö/menneisyys, jota niin kovasti ilmeisesti ihaillaan. Näihin on vielä vaikeampi vaikuttaa, ja ilmeisesti on tullut tavaksi vedota siihen, että ainahan niitä samankaltaisuuksia tulee väkisinkin. Samankaltaisuuksia kyllä, mutta vahvat vaikuttimet on nähtävissä. Siinä ei ole mitään väärää, että vahingossa tekee samanlaisen, kuin jossain päin maailmaa saattaa olla, mutta tarkoituksellisuus on kopiointia, saattoi sitä todistaa tai ei. Ei hahmo muutu yhtäkkiä omaksi sillä perusteella, että muut eivät vain tiedä sen olevan kopio. Eikö ole enää ylpeyttä luoda omaa? Onko vain sitä loputonta tyhmän ylpeyttä väittää toisen tekemistä omaksi, vaikka olisi kuinka verekseltä kiinni jäänyt? Olin niin äimistynyt kopiointijupakan tiimellyksissä, että oli ihan ääneen kysyttävä, että miksi kopioida edes luonne, jota ei selvästikään ymmärretä, eikä osata pelata. Tähän minun oli saatava ihan toiselta fiksulta Flowy-olennolta se yksinkertainen vastaus; eivät kopioijat ymmärrä, etteivät osaa pelata. Niin tietysti, se pyhä tyhmyys jälleen kerran. Sitä valitaan omaksi hahmoksi jonkun muun luoma, ja sitten kuvitellaan, että sama arvostus tulee heille automaattisesti, koska hei, luonne niin sanoo. Sama ongelma kuin niiden pelaajien kanssa, jotka kuvittelevat, että kirjoittamalla hahmo älyttömän fiksuksi, asia jotenkin toteutuu. Hahmo ei voi olla pelaajaansa älykkäämpi, koska pelaaja ei voi koskaan todellisuudessa luomallaan roolia kuten kuuluisi. Tätä ei kuitenkaan ymmärretä, vaan liihotellaan ajatuksella, että hahmo on sitä mitä luonne sanoo, vaikka pelissä asia ei millään tavalla näy. Kopioidessa yritetään paistatella sillä kunnialla, mitä alkuperäinen hahmo on jossain saavuttanut.

Kuvienkin kohdalla tilanne on sama, sitä kuvitellaan että komealla kuvalla varustettu hahmo on jotenkin muita parempi. Piirtotaito noin yleensäkin on aivan liian korostunut nykyisissä ropepiireissä, mutta ei sellaisella paineelle pidä antaa yhtään enempää valtaa. Valokuvaukseenkin suhtaudun hyvin nihkeästi, vaikka tietysti siinäkin paras, että on edes itse (ja luvalla) jostain olemassa olevasta kuvan napannut. Henkilökohtaisesti en ymmärrä edes julkkisten/mallien valokuvien käyttöä, vaikka kuinka luvat noihin kuviin olisi. Minusta huolella kirjoitettu ulkonäkökuva on monta kertaa parempi vaihtoehto kuin se iänikuinen ”supernatural hepun” pärstä. Olen niin kyllästynyt näkemään samoja naamoja, jotka imevät minusta kaiken persoonallisuuden koko hahmosta pois. En minä tahdo nähdä jotain tv-sarjan tähteä, tahdon nähdä uniikin ja peliin luodun yksilön. Eläinpeleissäkin olisi niin tuhottoman yksinkertaista vain kirjoittaa ominaisuudet, myös sinne roolitekstiin, en minä tarvitse siihen näyttelykuntoon laitettua friisiläistä sivulle pönöttämään suuren sotaurhon kohdalle. Yleensä ei tarvitse kuin arvata kunkin eläimen laji/rotu ja googlata, niin ensimmäiseltä sivulta kuva löytyy ja pienen etsinnän jälkeen se kopiointikielto kuvan yhteydestä. Aivan käsittämätöntä laiskuutta. Ilmeisesti tilanteeseen on tullut jotain rotia sitten virtuaalitallien huippuaikojen. Valokuvien tekijänoikeudet on yleensä edes vähän tutummat, jopa lapsille, ja osin se kateuskin laittaa pienet tytöt vahtimaan toisiaan, ettei vaan kukaan toinen saa niitä kiellettyjä kuvia käyttöönsä. Samanlaista intohimoa saisi olla tekstin kanssa myös, se kuitenkin on samalla tavalla tekijänsä omaisuutta.

Kuvat taikka tekstit eivät tee siis parempaa, eivät pelaajasta taikka sitten pelistä, jos se on kopioinnin uhriksi kokonaisuudessaan joutunut. Pienet ovat roolipelipiirit ja kyllä lopulta joku tulee ja asian hoksaa. Aina omalle kohdalle osuessa se tuntuu tietysti kurjimmalta ja siksi pitäisi jokaisen osallistua niihin ennaltaehkäiseviin toimiin, jotka kuitenkin mahdollisia on. Kopioijia ei pidä sietää, mutta toisaalta niille, jotka virheensä sentään myöntävät, on se mahdollisuus parempaan annettava. Kyllä virheistä pitäisi voida oppia. Anteeksipyyntö ja asian korjaaminen yleensä riittää, eikä silloin tulisi liiaksi syrjiä tai ahdistella yksilöä, joka kerran jostain on jäänyt kiinni. Vastaan väittäminen ja myöntämättömyys sen sijaan... Miksi kukaan tahtoo sellaista pitää pelissään? Ihmistä, joka on selvästi osoittanut ettei kunnioita muita tai muiden luomuksia. Koska muuten pelissä ei ole tarpeeksi pelaajia? Ehkäpä huonoin syy ikinä. Vika on silloin jossain ihan muualla, ei siinä, että on kohtuutonta muka pyytää ihmisiä tekemään omat hahmonsa laillisesti. Kuten jo aiemmin sanoin, jäsenetkin voivat asiaan vaikuttaa toiminnallaan, ja sillä tuella jonka kullekin ylläpitäjälle peliin liittymällä antaa. Jos tekijänoikeudet eivät ole kunnossa, ei peliin tule liittyä. Koskaan ei tule hairahtua siihen ajatusmalliin, että kopiointi ei ole niin pahasta, koska ”muutkin sitä tekee”. Oli kuinka yleistä se tuntemissasi piireissä, se ei tee rikoksestasi yhtään sen pienempää, jos toisen omaan kosket. Jos ihmiset todella tähän paneutuisivat ja jaksaisivat ilmoittaa töiden oikeille omistajille ahkeraan, aina kun hoksaavat epämääräistä toimintaa, saataisiin yhä enemmän noita vammapäisiä idiootteja kuriin. Vaikka se sitten tarkoittaisi mokomien eristämistä koko ropepiireistä, niin kertaakaan en kyllä säälisi, en sellaisia joita nyt olen tässä taas kohdannut. Hahmot luodaan itse, tai sitten ei pelata. Jos on liian ylivoimaista tehdä, on valinnut itselleen liian vaikean pelin taikka koko harrastuksen.

Mitenkö sitten voi suojata omia luomuksiaan itse? Näin jälkeenpäin voi olla vaikea enää saada sitä yhtä ja alkuperäistä päivämäärää varmistettua, mutta ainakin jonkun varmuuskopion luominen on aina hyödyksi. Foorumeilla näkyy tuo luomisen päivämäärä, mutta myös viimeisin editointi. On siis riski käydä editoimaan, koska se jälleen ”nollaa” sen päivämäärän, jona voi katsoa hahmon sellaisenaan luoduksi. Ehkä yksi turvallisin keino olisi luoda itselleen tai kaveriporukalla foorumi, johon voisi surutta postata aina uuden varmuuskopion, jos on tarve editoida hahmoon, esimerkiksi niitä päivitettäviä nippelitietoja. Kunkin pelin ylläpito voi tietysti auttaa tässä pelaajiaan, ja luoda tuon kopion jonnekin turvaan, mutta nätisti pois näkyvistä. Varmuuskopio, jossa ne tärkeimmät tekstit ovat, pysyy siis näin muualla turvassa ja ”editoimattomana”, pitäen oikean päivämäärän. Piirustusten ja valokuvien kanssa ei sama keino toimi sellaisenaan, jos kuvalinkin sisällön pääsee tavalla tai toiselle muokkaamaan. Sen sijaan esimerkiksi DeviantArtin kaltaisissa sivustoissa tuo maaginen päivämäärä näkyy, eikä kannata unohtaa niitä alkuperäisiä tiedostoja koneella. Ainakin piirustusten kanssa kannattaa säilyttää ne tiedostot, joissa näkyy piirtämisen prosessi, esimerkiksi se luonnos siellä pohjalla. Kaikki välivaiheet ja layerit ovat avainasemassa todistaessa kuvan alkuperää, kuten valokuvissa mahdollisesti se rajaamaton ja korjaamaton ”raakaversio”.

Maailma on täynnä epäoikeudenmukaisuutta, mutta osallistumalla ja välittämällä muiden oikeuksista, siinä missä omastaan, saa varmasti ympärilleen ihmisiä, jotka ovat valmiina puolustamaan tarvittaessa. Pitämällä itse huolen siitä, että pyrkii aina luomaan omansa ilman liiallisia vaikutteita, saa kukin taatusti kiitosta luottoa, vaikka kuten sanottu, ei tule aina nettiystäviinkään luottaa, jos ei itse kykene kaiken lävitse näkemään. Valitettavasti juuri aloittelevien kirjoittajien on varmasti vaikea nähdä kopioijan lävitse, vaikka niitä selviä vinkkejä, jotka olen jo maininnut, siellä tekstissä vilisisi. On tietysti varmasti myös tilanteita, että kopiointisyytökset ovat vääriä, milloin minkäkin kateuden tuottamia, mutta silloin on luotettava todisteisiin ja niihin ilmiselviin epäkohtiin, mitä kopiointi mukanaan yleensä tuo. Silmät siis auki, meistä jokainen voi vaikuttaa ja olla mukana luomassa parempaa roolipelimaailmaa.

2016

-


2014
Sivujen avajaiset
Roolipelaamistako? YP vai PJ?
Juonia ja käänteitä
Kopiointi
Kopioijat kuriin!
Eliittejä ja kuppikuntia




Roolipelit: