YP vai PJ?
Pöytäroolipelin äärellä yleensä arvon ropetuokiomme järjestäjää kutsuimme nuorena PJ:ksi eli ”pelinjohtajaksi”, mutta onko tämä todella eri tehtävä kuin mikä foorumipuolella Ylläpitäjän, YP:n, harteille lasketaan. Onko sillä merkitystä?

Ensimmäiseksi tahdon sanoa, että tapoja on monia, ei ole olemassa yhtä oikeaa, eikä varsinkaan sellaista, mihin pelin luojaa saisi pakottaa. Sivuston adminilla on oikeus päättää sivustonsa tavoista toimia ja jäsenillä on oikeus poistua, jos ei kelpaa. Myönnän, että itse olen useampaan otteeseen yrittänyt vaikuttaa siihen, miten peli toimii, joskus pelkin parannusehdotuksin, joskus pelillisin keinoin. Tarkoitukseni on ollut aina parantaa pelin ja pelaamisen laatua, mutta kuten sanottu, Ylläpitäjällä on oikeus omiin valintoihin, olivatpa ne sitten (kunkin omasta mielestä) kuin huonoja hyvänsä.

Hypätkäämme kuitenkin tästä alkujaarittelusta siihen, miten PJ ja YP eroavat toisistaan. Pelinjohtajan tehtäviin kuuluu pelin suunnittelu, kuljettaminen, sen etenemisen vahtiminen ja joskus myös ”vihollisten” pelaaminen/ohjaaminen. Näin ainakin pöytäroolipeleissä. Ihmissuhteiden ympärille sijoittuvissa foorumiropeissa pelinjohtajan läsnäolo tuntuu jopa turhalta, kuitenkin yhtään toiminnallisemmissa peleissä joissa on joko puolueet, ryhmittäytymistä ja/tai vihollisia tai jokin yleinen kaoottinen uhka, olisi PJ:lle minusta tarvetta. Jonkun tulisi hahmottaa kokonaisuus (ellei peli aivan ”hiekkalaatikko” menetelmällä pysy pystyssä) ja välistä tavalla tai toisella vaikutettava tapahtumien kulkuun. Pähkinän kuoressa; pelinjohtaja järjestää muille siis peliä ja tarinaa, jonka tarkoitus on johonkin johtaa.

Sen sijaan puhtaasti pelkän ”ylläpitäjän” rooliin kuuluu aivan toisenlaiset toimet. Minusta ainakin jo sana viittaa lähinnä siihen, että kyseinen ihminen vastaa sivuston toimivuudesta ja mahdollisesti foorumin sääntöjen noudattamista. Mahdollisesti hän myös tarkistaa hahmot ja hyväksyy ne. Ylläpitäjä usein osallistuu myös pelaamiseen, muttei välttämättä pelinjohtajan tavoin. Mikäkö tässä on minusta niin huonoa? Onko väärin, että ylläpitäjä nauttii muiden jäsenten tavoin samanlaisesta pelistä? Ei, minusta on ehdottomasti tärkeää, että myös pelin luoja voi nauttia tuotoksestaan, mutta harvoin se juoni toimii ja minnekään kulkee, jos siihen ei nähdä vaivaa. Pahimmassa tapauksessa hahmot jäävät irtonaiseksi, ropeen voi syntyä kuppikuntia ja uusin pelaajien on vaikea liittyä niin sekavaan touhuun, jolla ei ole mitään päämäärää tai yhtenäistä linjaa. Jos peliä ei ole varta vasten suunniteltu toimimaan ilman PJ:tä, on jonkun se osa otettava. Vastuuntuntoisen ylläpitäjän toimiin minusta kuuluisikin, että joko itse, tai muille tärkeitä osia luovuttaen, huolehditaan etteivät hahmot jää kellumaan (elleivät pelaajat jostain kumman syystä näin halua, ketään kun ei voi pakottaa pelaamaan ”järkevästi” ja muidenkin pelikokemusta ajatellen). Varsinkin, jos ylläpitäjä tahtoo kuitenkin pelinsä johonkin suuntaan menevän, voi vaan itseään syyttää jos pipariksi menee, kun ei huvita vaivaa nähdä. Vaikka onhan tässä tullut nähtyä ylläpitäjiä, jotka ovat kiinnostuneempia vain oman sivun ulkonäöstä ja/tai kävijämäärästä.

Tässä kohtaa on tietysti hyvä pohtia, että tietääkö osa ylläpitäjistä edes, mikä lasketaan juoneksi. Varsinkin nuoremmilla roolipelaajilla tuntuu olevan ajatus, että riittää kun valitaan joku eläinlaji, millä pelataan ja juoni on sitten: ”pelataan marsuilla”. *syvä huokaus* Tämäkin ehkä vaatisi aivan oman artikkelinsa läpi käymiseen. Tiedän, että on mahdollista suunnitella peli, joka toimisi täysin hahmojen suhdesolmuilla alkuasetelman jälkeen. Valitettavasti tämä kuitenkin vaatisi edes muutamaa osaavampaa pelaajaa, jotka ymmärtäisivät ylläpitää peliä ja esimerkiksi jonkinlaista konfliktia. Noin 80% kohtaamistani pelaajista ei kuitenkaan vielä hallitse edes oman pelinsä kuljetusta (tässä kohtaa hyvä mainita, ettei täydellistä omakaan kuljetus aina ole) ja usein näitä ihmisiä kutsutaan ”pönöttäjiksi”, joka myöskin ansaitsisi aivan oman juttunsa. Pähkinän kuoressa pönöttäjä on siis pelaaja, joka ei osaa roolissa tehdä mitään järkevää, vaan jättää koko pelin etenemisen vastapelaajansa harteille. Joka ropessa tämmöisiä varmaan on enemmän tai vähemmän ja mistäpä he mallia ottaisivat, jos ei niitä kokeneempia ole paikalla.

Pelaajien rajoitteet tulisi ottaa huomioon ja varautua niiden vähempikykyisten tapoihin. Myöskin ropea pystyttäessä olisi suunniteltava, kuinka peli toimii silloin, kun pelaajia on vielä vähän. Miten kummassa kolme pelaajaa voivat vielä järkevästi pelata tilannetta, johon vaaditaan useita rotuja ja asutettuja kaupunkeja, monen osapuolen sotamaisia tilanteita? Ylläpitäjä voi kyllä pitkät värssyt tilanteesta kirjoittaa pelin sivuille, mutta käytännön asioista on huolehdittava tai muuten juonta ei saada liikkeelle. Itse olen uusimmissa ropesuunnitelmissani käyttänyt paljon aikaa siihen, että miten uudet hahmot tuodaan juoneen järkevästi ja miten ”kasvatetaan” peli vähitellen oikeaan kokoonsa. Onnistuinko? En. Minulta puuttuu kärsivällisyys, eikä minusta ole yksin kouluttamaan kenestä tahansa tukihahmon pelaajaa, jotka foorumiropeissa juurikin olisivat niitä pelinjohtajan taakan kantajia. Pelkäksi ylläpitäjäksikään minusta ei myöskään ole, sillä en saa mitään nautintoa siitä, että pelaajamäärä foorumilla kasvaa, hahmot roikkuvat listoilla, mutta juoni on kivettynyt alkuasetelmaan, tai pahimmassa tapauksessa kukaan ei edes ymmärrä, että pelissä sellainenkin olisi. En salli itseltäni sellaista, joten mieluummin olen vain pelaaja muiden pelissä, pyrkien aina osaltani osallistumaan parhaani mukaan annettuun juoneen, ja jos pelinjohtaja sallii, kehitän juonta tukevia sivujuonia.

Tulipas taas kirjoitettua, ehkäpä kiinnostuksen mukaan vielä joskus kirjoitan niksejä pelinjohtoon ja yleisesti siitä, mitä pidän hyvän PJ:n ominaisuuksina ja minkälaisia juonenkuljetustapoja pidän toimivana. Ehkäpä jälkimmäisestä mielenkiintoisia ovat nykyään yleisemmiksi tulevat ”peliin eksyvät” npc:t ja uhat, joita hyötykäyttää esimerkiksi Daisyland, jossa ”nälät” saattavat hyökätä tietyillä alueilla peleihin lupia kysymättä (tai näin allekirjoittanut asian ymmärsi). Suosittelen vilkaisemaan ja kokeilemaan, ja siellä pelaavilta otan mielelläni myös kokemuksen kovaa sanaa, kuinka hyvin on asia toteutettu.

2016

-


2014
Sivujen avajaiset
Roolipelaamistako? YP vai PJ?
Juonia ja käänteitä
Kopiointi
Kopioijat kuriin!
Eliittejä ja kuppikuntia




Roolipelit: